פינת המגדל - גם העגל לפעמים בדיאטה
פינת המגדל - גם העגל לפעמים בדיאטה

גרעיני דגנים הם המרכיב האנרגטי העיקרי במנות בקר מפוטם. גרעין התירס משמש בארצות רבות הגרעין העיקרי בפיטום, משום הרכבו ונפיצותו

 

מאורי רוזן Ph.D

 

בדומה לתזונת האדם, גם תזונת הבקר מורכבת מדיאטה המושתתת על איזון בין רכיבי התזונה. כאשר תזונאי הבקר מתכנן מנה לעגלי פיטום הוא מחשב זאת במונחים של אנרגיה, חלבון, מינרלים וויטמינים - ממש כמו אצל בני האדם. מקובל לפטם עגלים באמצעות שש קבוצות מזון עיקריות: מזונות מרוכזים; מוצרי לוואי עתירי אנרגיה; מזונות עתירי חלבון; מזונות גסים יבשים; ומוצרי לוואי - תחמיצים, מינרלים וויטמינים.

 

מלאים באנרגיה

גרעין התירס משמש בארצות רבות גרעין עיקרי בפיטום - הוא גבוה משאר הגרעינים בתכולת האנרגיה, אך נמוך מעט בתכולת החלבון. גרעין הכותנה עשיר באנרגיה, אך יש בו שיעור שומן גבוה, ותכולת חלבון גבוהה יחסית. אם נוסיף למנה היבשה מעט מולסה (מוצר לוואי של תעשיית הסוכר) ישתפר טעמה.

גרעיני פשתן, כותנה או סויה יכולים להשפיע על כמות החומצה הלינולאית (CLA - חומצת שומן בלתי רוויה) בבשר הבקר. מחקרי מעבדה מראים שחומצה לינולאית בבשר הבקר משפיעה באופן חיובי על בריאות בני האדם. בכוחה להפחית גידולים סרטניים בבני האדם, להקטין את כמות השומן בגוף, להגדיל את כמות רקמת השרירים ולהקטין את רמות הכולסטרול והשומנים בדם. ולכן, הזנת העגלים בגרעינים אלה תורמת רבות לאדם.

 

כוספה ושחת תורמות חלבון

הרכיבים המקובלים להשלמת שיעור החלבון במנת הפיטום הם הכוספאות )שאריות שנשארות אחרי מיצוי השמן מתערובת טחונה של צמחי דגן או קטניות), אולם יש להיזהר מעודפי החלבון המצויים בהן הגורעים מיעילותן. מבין הכוספאות, כוספת הסויה אנרגטית יותר. כוספאות אחרות הן, כוספת בוטנים, כוספת חמניות וכוספת תירס.

שחת קטנית (מספוא גס המיוצר מצמחי דגן או קטניות - אספסת, בקיה, בוטנים) היא מרכיב יעיל במנת הפיטום. השחת מאופיינת בכמות תאית (סיב) גבוהה ויש לה השפעה חיובית על עיכול המנה; שחת דגן גסה יותר, עם ערך אנרגטי וחלבוני נמוך יותר; קש חיטה – עני באנרגיה וחסר חלבון לחלוטין. בדרך כלל משתמשים בקש כשאיכותו טובה ומחירי השחתות גבוהים.

 

תחמיץ וגבינה - לקינוח סעודה

תחמיצי חיטה ותירס הם טעימים, בריאים ואיכותיים. תחמיץ תירס גבוה בערכו האנרגטי מתחמיץ חיטה, ושניהם נמוכים יחסית בתכולת החלבון. שיעור החלבון בתחמיץ החיטה גבוה לרוב מתחמיץ התירס.

הרבה אנרגיה והרבה חלבון יש במי גבינה, או במנה מרוכזת של מי גבינה. בשרו של עגל ששותה כמות רבה של מי גבינה לאורך זמן, נעשה עם הזמן בהיר יותר.ולבסוף, לאחר בניית המנה בודק התזונאי אם יש בה מספיק ויטמינים ומינרלים - בעיקר אם יש בה מספיק ויטמין A סידן וזרחן. אך אל דאגה, אם יחסר משהו, הוא יושלם מיד בעזרת תרכיזים מיוחדים.

 

הידעת?

כאשר תזונאי הבקר מתכנן מנה לעגלי פיטום הוא מחשב זאת במונחים של אנרגיה, חלבון, מינרלים וויטמינים - ממש כמו אצל בני האדם

העתקת קישור