מיתוסים ועובדות

אכילת בשר בקר מזיקה לבריאות ומקשה על הפחתת משקל?
בשר בקר מכיל שומן וכולסטרול אך הוא מכיל גם רכיבי תזונה חיוניים ביותר לבריאות כמו חלבון, ברזל, אבץ וויטמין B12. אכילת בשר בקר לאחר הסרת השומן הנראה לעין, עשויה להיות חלק מתזונה בריאה ואף חלק מדיאטה להפחתת משקל. מנת הבשר המומלצת ליום היא כ - 100 גרם לאחר ההכנה. אפשר לבחור נתחים רזים כמו פילה, פילה מדומה, כנף העוקץ (שייטל), ראש ירכה (וייסבראטן) , ירכה (צ`אק ) , צוואר, וסינטה ולהרחיק שומן נראה לעין, לפני הכנת הבשר. בדיאטה להפחתת משקל, רצוי להכין את הבשר בשיטות כמו בישול וצלייה, מבלי להוסיף כמויות גדולות של שומן.

דיאטה צמחונית בריאה יותר ומסייעת בהפחתת משקל?
דיאטה צמחונית עשויה להיות בריאה ולספק את רוב רכיבי התזונה הנדרשים רק אם מתכננים אותה בקפדנות. סוגים אחדים של דיאטות צמחוניות (כמו אלה הכוללות ביצים ומוצרי חלב), מספקים רכיבי תזונה המצויים בכמויות מספיקות במזונות מן החי אך לא תמיד ניתן להשיג כמויות אלה, באמצעות דיאטות צמחוניות מחמירות שאינן כוללות כלל מזונות מן החי. רכיבי תזונה חיוניים הנמצאים בכמויות גבוהות יותר ובצורה זמינה יותר לגוף - במזונות מן החי - הם ברזל, סידן, ויטמין D, ויטמין B12 ואבץ.
בחירת מגוון מצומצם של מזונות צמחיים ובמיוחד כאלה המכילים כמויות גבוהות של שומנים מוקשים מן הצומח (כמו במזונות צמחיים מעובדים) , עלולה לגרום להיווצרות מחסורים ואף לעלייה במשקל כאשר הם נצרכים בכמויות גבוהות מצרכי הגוף.


בשר בקר גורם למחלות לב?
במהלך השנים האחרונות קיבלנו מסרים מבלבלים הקשורים לבשר בקר, שומן וכולסטרול. היום ברור שאפשר לאכול בשר בקר רזה, מספר פעמים בשבוע, כחלק מדיאטה מאוזנת מופחתת שומן וכולסטרול , שמטרתה להפחית את רמות הכולסטרול בדם ושמירה על בריאות הלב.
כדאי לזכור מספר עובדות חשובות :
ישנם מספר נתחים של בשר בקר המכילים פחות שומן מבשר עוף .
המטרה אינה להרחיק לגמרי את השומן מהתפריט היומי. שומן הוא רכיב תזונה בעל תפקידים חשובים בגוף כגון: אספקת אנרגיה והמסת הויטמינים A, E, D ו - K , לצורך ספיגתם והעברתם אל הגוף.
חלק גדול מהשומן בבשר בקר הוא שומן חד בלתי רווי (סוג השומן בשמן זית). לשומן חד בלתי רווי, השפעה חיובית על הפחתת הסיכון למחלות לב.
אפשר לשלב בתזונה היומית נתח של בשר בקר רזה, מבלי לעבור את כמות השומן או הכולסטרול המומלצת ליום ויחד עם זאת, לקבל כמות משמעותית של אבץ, חלבון וויטמין B12 ורכיבי תזונה נוספים החיוניים לבריאות.
ההמלצה להימנע מבשר בקר בדיאטה שמטרתה שמירה על בריאות הלב היא מוטעית ועלולה להשפיע על הצרכן שלא לעמוד בדרישות המחמירות של הדיאטה ולגרום לו בכך דווקא לעלייה ברמת הכולסטרול.

בשר בקר מכיל כמויות גבוהות של שומן?
ישנם מספר נתחים של בשר בקר, המכילים פחות שומן לעומת בשר אך רבים אוחזים עדיין בתפיסה המוטעית שכל נתחי בשר הבקר עשירים בשומן.
לדוגמה, מנה של 100 גרם נתח מבושל של סינטה, שהוסר ממנו השומן הנראה לעין, מכילה 6.2 גרם שומן. מנת ירך עוף + עור, שמשקלה 100 גרם לאחר ההכנה, מכילה 15.4 גרם שומן. ניתן היום להשיג נתחים רזים של בשר בקר ואף לבקש מהקצבים להסיר כל שומן הנראה לעין.

עובדה נוספת שאינה ידועה היא שחלק גדול ( כ-50% ) מהשומן בבשר בקר הוא שומן חד-בלתי-רווי ( סוג השומן בשמן זית ).

בשר בקר מכיל כמויות גבוהות של כולסטרול?
כמות הכולסטרול המרבית המומלצת ליום היא 300 מיליגרם.
מנה של 100 גרם נתח מבושל של סינטה , לאחר הסרת השומן הנראה לעין, מכילה 89 מיליגרם כולסטרול. לשם השוואה, מנת ירך עוף + העור , שמשקלה 100 גרם לאחר ההכנה, מכילה 93 מיליגרם כולסטרול. מנת חזה עוף, שמשקלה 100 גרם לאחר ההכנה, מכילה 85 מיליגרם כולסטרול.
מנתונים אלה, ניתן לראות שאפשר לשלב בשר בקר רזה, כמו גם בשר עוף, בדיאטה דלת-כולסטרול.

בשר עוף ודגים, בריאים יותר מבשר בקר?
אחד מהכללים הבסיסיים בתזונה נכונה הוא הצורך בגיוון המזון. אכילה של מגוון מזונות מתוך כל אחת מקבוצות המזון, מאפשרת להשיג את כל רכיבי התזונה הנדרשים לצמיחה תקינה בשנות הילדות וההתבגרות ולשמירה על הבריאות לכל אורך החיים. לכן מומלץ לגוון גם בסוגי הבשר והדגים מאחר ולכל אחד מהם תרומה ייחודית לגוף. לדוגמה, בשר בקר מספק כמויות גבוהות יותר- בצורה משמעותית - של ברזל, אבץ וויטמין B12, לעומת בשר עוף. דגים ( כמו טונה, מקרל וסלמון ), מכילים כמויות גבוהות חומצות שומן מסוג אומגה 3, שנמצאה להן השפעה של הגנה על בריאות הלב.

בשר עוף רזה יותר מבשר בקר?
נתחים שונים של בשר בקר, מכילים כמויות משתנות של שומן. חלקם עשויים להיות רזים יותר מחלקים אחדים של העוף והמקפידים על דיאטה דלת-שומן יכולים לבחור בהם. נתחים רזים הם פילה, פילה מדומה, כנף העוקץ (שייטל), ראש ירכה (וייסבראטן) , ירכה (צ`אק ) , צוואר, וסינטה.

לא בריא לפעוטות לאכול בשר בקר?
בשר בקר הוא מזון מרוכז המספק כמויות משמעותיות של חלבון באיכות גבוהה, ברזל, אבץ וויטמינים קבוצת B , כמו ריבופלאבין, ניאצין וויטמין B12 - כולם חיוניים לגדילה והתפתחות.
בתקופת הילדות המוקדמת, עקב הצמיחה המהירה, חשוב לספק מזונות עשירים בברזל זמין לגוף. ברזל שמקורו במזונות מהחי, נספג טוב יותר מברזל שמקורו במזונות צמחיים. בשר בקר עשיר יותר בברזל לעומת מקורות מזון אחרים מהחי כמו עוף ודגים.
חשוב לזכור שדיאטה דלת שומן אינה מומלצת לילדים עד גיל שנתיים. שומן הוא מקור מצוין לאנרגיה הנחוצה לצמיחה המהירה. בנוסף הוא מספק חומצות שומן חיוניות לגדילה שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו וחייבים לספק אותן מהמזון.
העתקת קישור