חיים בריאים? נתחים רזים!

אכילה בריאה היא שילוב בין גיוון במזון, איזון בין מבחר מזונות ומינון נכון של מרכיבי המזון שאנו אוכלים

בתיה מוסקוביץ',דיאטנית קלינית M.Sc

 

גוף בריא עוזר לנו להרגיש מצוין ולהפיק את המיטב מחיינו. אך כדי שהגוף יהיה בריא צריך לספק לו רכיבי תזונה החיוניים לבריאותו, כמו ברזל, אבץ, חלבון וויטמינים מקבוצת .B דרך טובה לעשות זאת היא לשלב בתזונה, בשר בקר טרי רזה.

אכילה בריאה היא שילוב בין גיוון במזון, איזון בין מבחר מזונות ומינון נכון של כל אחד מהמרכיבים של המזון שאנו אוכלים.

אכילת בשר בקר רזה וטרי תורמת להשגת שלושת המאפיינים האלה של התזונה הבריאה, ועם מעט תכנון והקפדה על אכילת הכמות המתאימה, בשר בקר טרי יכול להפוך את הארוחות לטעימות ובריאות.

רוב נתחי בשר הבקר (מלבד הצלעות) נעשים רזים כאשר מסירים מהם את השומן הנראה לעין, אך אפשר לבחור מלכתחילה נתחים רזים ובעלי תכולת שומן בינונית.

 

השילוש המנצח

מנת בשר השוקלת 150-100 גרם לאחר ההכנה היא המינון הנכון.

שילוב של בשר בקר רזה בתפריט המכיל מקורות חלבון נוספים כמו: עוף, הודו, דגים, ביצים וקטניות, משפר את הגיוון.

 

ואכילת מזונות מכל קבוצות המזון משפרת את האיזון

 

שם הנתח

הערות על כמות השומן

מותן/סינטה

נתח רזה יחסית, במיוחד אם מוציאים את מעטה השומן

כתף

שלושת הנתחים הרזים בכתף: פילה מדומה (נקרא היום כתף קדמי), כתף מרכזי, וצלי כתף (שמן מעט יותר)

כנף העוקץ/שייטל

נתח רזה מאוד

וייסבראטן

נתח רזה

פלדה

אפשר להפוך לרזה אם מסירים את השומן

אוסובוקו/שריר הזרוע

הנתח כולו בינוני. משקל כולל 300 גרם. מתוך זה 100 גרם עצם ומתוכם 60 גרם מח עצם שהוא שומני

אווזית

נתח רזה מאוד

צוואר

נתח בינוני (10%-8%)

 

 

200 קלוריות וכמעט כל הבריאות

תזונתן של רוב הנשים בישראל אינה מספקת את כמות הרכיבים החיוניים לבריאות העכשווית, וכמי שאחראיות על דור העתיד - גם לבריאות העתידית. רבות מדברים על המחסור בסידן, הגורם לדלדול העצם, בנשים בעיקר, אך נשים רבות חסרות רכיבי תזונה נוספים, חיוניים לא פחות, המשפיעים הן על הבריאות הגופנית והן על היכולת השכלית: 78% מהן לא צורכות את כמות הסידן הדרושה, 83% מהנשים לא צורכות את כמות האבץ הדרושה, 62% לא צורכות את כמות הברזל, 92% את הוויטמין B12, 64% - B6 ו- 32% - ניאצין (B3)

 

בריא ולא משמין

בשר בקר טרי ורזה הוא אחד המזונות המכילים את מרבית רכיבי התזונה החיוניים לגוף ולשכל. ב–100 גר' ממנו יש פחות מ- 10% מהאנרגיה היומית)כ–200 קלוריות בתזונה של 2,000 קלוריות), כך שהוא אינו משמין. לעומת זאת יש ב–100 גר' בשר בקר רזה הרבה מהרכיבים הבריאותיים החיוניים: חלבון – 50% אבץ - 39%, B12 – 37%, ניאצין (B3) – 18%, B6 – 16% וברזל – 14% מהכמות המומלצת ליום למבוגר.

הנתונים לקוחים ממצגת "הבשר הבשורה והמסורה" בעריכת ד"ר דורית קלוסקי. מנהלת שירותי מזון ותזונה - משרד הבריאות.

 

בשר בקר טרי ורזה אינו משמין ומספק שיעורים גבוהים של רכיבים חיוניים

 

חיוני לבריאות

ברזל

 מחסור בברזל בתזונתן של נשים בהיריון עלול להשפיע על כושרו השכלי של היילוד. כן הוא יכול להשפיע על מצבם הפיזי והשכלי של תינוקות ועל התפקוד השכלי והכושר הגופני של מתבגרים ומבוגרים. יש גם קשר סיבתי בין מחסור בברזל אצל יולדות ובין לידת פגים, לידת יילודים במשקל נמוך ואף מות עוברים.

אבץ

האבץ משפיע על שיפור היכולות השכליות )תפיסה, זיכרון, יכולות מוטוריות והבנה (ועל הפעילות התקינה של מערכת החיסון בנשים ובגברים. אולם הוא פועל רק אם רכיבי התזונה האחרים, ברזל וויטמינים מקבוצת B אינם חסרים.

ויטמין B12

מחסור בוויטמין B12 עלול להשפיע על מערכת העצבים, לפגוע בכושר השכלי, ולגרום לירידה בתפיסה המחשבתית בנשים וגם בגברים. עוד הוא יכול לגרום לאנמיה ולמחלות לב וכלי דם. מחסור ב– B12 שכיח במבוגרים, בעושי דיאטות למיניהן, במתבגרים, בצמחונים ובטבעונים.

העתקת קישור