לא הכל רווי - מבט מפתיע על בשר בקר טרי
לא הכל רווי - מבט מפתיע על בשר בקר טרי
שרית עטיה-שמואלי, דיאטנית קלינית


מיתוסים רבים קשורים בתכולת השומן והכולסטרול בבשר בקר אך מבט מקרוב על הרכבו התזונתי, הן ביחס להמלצות התזונתיות והן בהשוואה למקורות חלבון נוספים מן החי, מוכיח את הצורך לנפץ את המיתוסים ולהעביר למטופלים את המידע המדויק הידוע כיום על בשר בקר.
הימנעות מצריכת בשר בקר מפחיתה את הצריכה האישית של רכיבי תזונה חיוניים שנמצאים בו (חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה ,ברזל, אבץ, וויטמין  B12 ) ועלולה אף להוביל למחסורים.  
  
האם השומן בבשר בקר כולו שומן רווי ? 

אחת מהתפיסות המוטעות לגבי בשר בקר היא שרוב חומצות השומן שלו הן רוויות. למעשה, כמחצית מחומצות השומן בבשר בקר הן חד-בלתי רוויות .
בנוסף לכך, לחומצות שומן שונות, השפעות נבדלות על רמות הכולסטרול בדם.
בניגוד לחומצות השומן המעלות את רמת הכולסטרול בדם כמו :  lauric, myristic  ו – palmitic, מחקרים מראים כי לחומצה סטארית, השפעה ניטרלית על רמת הכולסטרול בדם – בבני אדם.
החומצה הסטיארית מהווה כשליש מכלל השומן הרווי בבשר בקר.


האם בשר בקר עשוי להיות חלק מתכנית אכילה המיועדת להפחית את רמת הכולסטרול בדם  ?

על מנת לסייע במניעת מחלות לב ולטפל בהן, קבוצת המומחים של ה –  NCEP

( National Cholesterol Education Program), המליצה על הפחתת צריכת השומן ל -  35%-25%  , מכלל צריכת האנרגיה, הפחתת צריכת השומן הרווי לפחות מ – 7%   והפחתת כמות הכולסטרול לרמה שאינה עולה על  200  מיליגרם כולסטרול ליום .
המלצות אלה מתורגמות , לעיתים תכופות, להרחקת בשר הבקר מן התפריט ולהעדפת דגים ועוף ללא עור, על פניו. בעוד שלמעשה נתחים רבים של בשק בקר טרי יכולים להשתלב היטב בהמלצות אלו .

מחקרים קליניים מראים כי אין צורך להימנע מאכילת בשר בקר, על-מנת להשיג את הרמה הרצויה של הליפידים בדם. ניתן לשלב מנת בשר בקר רזה בתכנית אכילה המיועדת להפחית את רמת הכולסטרול בדם.

העתקת קישור