את סקירת המחירים בשוק הבקר החי, ניתן גם לקבל בטלפון 03-9643360

מחקר חדש קובע: אכילת בשר אינה קשורה בגורמי הסיכון למחלת לב כלילית
ניתן לשלב מנת בשר בקר רזה בתכנית אכילה המיועדת להפחית את רמת הכולסטרול בדם
שרית עטיה שמואלי - דיאטנית קלינית

 

מיתוסים רבים קשורים בתכולת השומן והכולסטרול בבשר בקר אך מבט מקרוב על הרכבו התזונתי, הן ביחס להמלצות התזונתיות והן בהשוואה למקורות חלבון נוספים מן החי, מוכיח את הצורך לנפץ את המיתוסים ולהעביר את המידע הידוע כיום על בשר בקר.
בשנים האחרונות מחקרים מראים כי אין צורך להימנע מאכילת בשר בקר, על-מנת להשיג את הרמה הרצויה של הליפידים (שומנים בדם). ניתן לשלב מנת בשר בקר רזה בתכנית אכילה המיועדת להפחית את רמת הכולסטרול בדם.

מחקר חדש אשר התפרסם במרץ 2009 בכתב העת European Journal of  Clinical Nutrition מצא כי אכילת בשר אדום אינה קשורה לגורמי הסיכון העיקריים למחלת לב כלילית: רמות הכולסטרול בדם ולחץ הדם. 
מטרת המחקר הייתה לחקור את הקשר בין צריכת בשר בקר ובין מחלות לב כלליות. החוקרים בחנו והעריכו את הרגלי צריכה וכמויות בשר בקר בתפריטם של 1150 נשים וגברים.
תוצאות המחקר הראו כי לא היה קשר בין רמת הצריכה של בשר בקר ובין רמת הכולסטרול ולחץ הדם של אנשים אלו.


מקור:
Consumption of red or processed meat does not predict risk factors for coronary heart disease; results from a cohort of British adults in 1989 and 1999.
European Journal of Clinical Nutrition 2009; 63:303-11.

לינק למחקר:
http://www.nature.com/ejcn/journal/v63/n3/abs/1602954a.html

 

 

סקירה של מחקרים נוספים התומכים בטענת המחקר הנוכחי: 
מאמר נוסף שהתפרסם ב 2005 וסקר 54 מחקרים שעוסקים בקשר שבין צריכת בשר בקר רזה לסיכון למחלות לב, קובע כי בשר בקר רזה, נקי משומן נראה לעין, אינו מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב, ואינו משפיע על גורמי הסיכון (רמת LDL, גורמי סיכון הקשורים לתרומבוגנזה). דיאטות מופחתות שומן רווי, המכילות בשר בקר רזה, נמצאו קשורות להפחתת רמת LDL בדם אצל אנשים בריאים
ואנשים עם היפרכולסטרולנמיה. בשר בקר רזה הוא מקור טוב לחלבון איכותי, ויטמין B12, ניאצין, ברזל ואבץ, וכשהוא נקי משומן נראה לעין, הוא עשוי להיות חלק מדיאטה מופחתת שומן רווי מאוזנת.

המאמר האיר כמה נקודות:
• בנתחים רזים של בשר בקר, פרופיל חומצות השומן שונה מזה של הנתחים השמנים. בנתחים הרזים, שיעור השומן הרווי קטן מכלל השומן, לעומת נתחים שמנים.
• צריכת בשר בקר רזה, כחלק מדיאטה מאוזנת, לא העלתה את ריכוז הכולסטרול הכללי בדם, ריכוז LDL בדם או גורמי סיכון המשפיעים על התרומבוגנזה. כמה מחקרים הראו כי בשר בקר רזה, בשר עוף ודגים רזים היו בעלי השפעה זהה על פרופיל שומני הדם: כולסטרול כללי, LDL,HDL כשנצרכו כחלק מדיאטה המיועדת להפחתת שומני הדם.
• דיאטה מאוזנת, שמקור החלבון בה הוא בשר רזה, ודיאטה שמקור החלבון בה הוא סויה, השפיעו בצורה זהה על פרופיל שומני הדם.

 

מקור:
Li D, Siriamornpun S,Wahlqvist ML ,Mann NJ et al . Asia Pac J C lin Nutr.2005;14(2):113-119.

 

מחקר נוסף בחן את השאלה האם בשר בקר עשוי להיות חלק מתכנית אכילה המיועדת להפחית את רמת הכולסטרול בדם.

מחקרים קליניים מראים כי אין צורך להימנע מאכילת בשר בקר, על-מנת להשיג את הרמה הרצויה של הליפידים בדם. ניתן לשלב מנת בשר בקר רזה בתכנית אכילה המיועדת להפחית את רמת הכולסטרול בדם.
מחקר קליני השווה את ההשפעות של שילוב בשר בקר רזה, עוף ללא עור או דגים רזים, בדיאטה המומלצת על-ידי ארגון הלב האמריקאי, על חתך הליפידים של גברים שרמת הכולסטרול בדמם עלתה על 200  מ"ג/ ד"ל.
החוקרים תוכננו שלוש דיאטות שוות במרכיביהן, פרט למקור החלבון: בשר בקר רזה, דגים רזים ועוף ללא עור, הדיאטות תוכננו על פי המלצות ארגון הלב האמריקאי.
תוצאות המחקר הראו כי שלושת הדיאטות הובילו לשינויים חיוביים בחתך הליפידים של הגברים הנבדקים, ללא קשר למקור החלבון בתפריט. בשר בקר רזה, עוף ללא עור ודג רזה  הפחיתו את רמות הכולסטרול הכללי , הפחיתו את רמת הLD L  במידה זהה.
מסקנת החוקרים הייתה כי ניתן לצרוך בשר בקר רזה  כחלק מתזונה מאוזנת המיועדת להפחתת הכולסטרול בדם . הכללת בשר בקר בדיאטה זו מגדילה את המגוון העומד לרשות המטופלים, ובכך מסייעת להיענות טובה יותר לדיאטה ולשמירה עליה לאורך זמן.

 

מקור: 
Beauchesne-Rondeau E, Gascon A, Bergeron J, Jacques H.
Plasma lipids and lipoproteins in hypercholesterolemia men fed a lipid-lowering diet containing lean beef, lean fish, or poultry.
Am J Clin Nutr. 2003 Mar;77(3):587-93.

office@milk.org.il | פקס: 03-9564766 | טל: *חלבי (6535*) , 03-9564750 | דרך החורש 4 (בניין אפריקה ישראל), יהוד 56470